Teunis Automotive levert de doorbraak in Lithium-Ion accu-technologie die voorziet in een aanzienlijke gewichtsbesparing, hoger vermogen, kortere laadtijd en een langere levensduur.
AMG, 1 jaar oud | AGM, nieuw | Gel | Li-Ion | |
---|---|---|---|---|
Opgegeven capaciteit | 180 Ah, gedurende 20 uur | 190 Ah, gedurende 20 uur | 160 Ah, gedurende 20 uur | 64 Ah |
Elektrolyt | AGM | AGM | Gel | LiFePO4 |
Beschikbare stroom | 40 Ah | 65 Ah | 75 Ah | 64 Ah |
Resultaat | 22% | 34% | 46% | 100% |
Zoals u in de tabel kunt zien komen de traditionele accu’s bij lange na niet aan de waarde die er op aangegeven staat. Dit heeft te maken met de zogenaamde Peukert-exponent. Dit houdt in dat wanneer men een accu in 20 uur leeg trekt, deze meer stroom kan leveren dan wanneer men dit doet in 5 uur. Volgens de C20-norm mag de accu worden leeg getrokken tot 10.5 Volt. Echter, in de praktijk stopt veel 12 Volt apparatuur met werken bij een spanning van 11.8 Volt. Daarom zijn we bij het testen uitgegaan van dit voltage.
De voor- en nadelen voor u op een rij
Lood-, zuur-, of gel-accu’s
(+) lage aanschafprijs in verhouding tot Li-Ion
(-) hoge zelfontlading, ongeveer 6% per maand en ongeveer 72% per jaar
(-) levensduur 3 tot 6 jaar (is gelijk aan 300-500 cycli)
(-) gasvorming bij overladen
(-) hoog gewicht
(-) neemt veel ruimte in beslag
(-) explosie-gevaar
(-) spanning daalt naarmate gebruik stijgt
Lithium Iron Phosphate accu’s
(+) vrijwel geen zelfontlading, minder dan 1% per maand en minder dan 10% per jaar
(+) levensduur meer dan 5 jaar (2000 cycli)
(+) absoluut gasvrij
(+) 80% minder gewicht bij dezelfde beschikbare capaciteit!
(+) neemt zeer weinig ruimte in, 1/3 van een bovenstaande accu
(+) explosie-veilig
(+) spanning blijft nagenoeg gelijk bij verbruik
(-) hoge aanschafprijs